Week 9 - Nog maar 6 weken?! - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu Week 9 - Nog maar 6 weken?! - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu

Week 9 - Nog maar 6 weken?!

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

04 Februari 2013 | China, Peking

Ok een later berichtje dan dat jullie gewend zijn, maar toch een update!

Over een week is het hier Spring Festival en iedereen is plannen aan het maken, of heeft ze ongeveer 3 maanden geleden al gemaakt, om naar huis te gaan. Als ik de verhalen moet geloven krimpt Beijing tijdens deze week van ruim 20 miljoen inwoners naar slechts 8 miljoen. Dat wordt even wennen! Ik krijg ook al verschillende waarschuwingen om boodschappen te doen omdat de winkels ook voor een paar dagen dicht gaan. Inmiddels heb ik wel wat ideeën voor activiteiten tijdens de vakantie, maar moet het allemaal wel nog even concreet maken. Maar nog een week de tijd dus geen stress!

Op het werk waren we net weer een beetje opgestart na de reguliere kerst/nieuwjaar vakantie die de buitenlandse klanten hadden en nu zijn we al weer even bezig met afbouwen voor onze eigen vakantie. Om nu nog minder te doen dan ik al deed (wat overigens steeds vaker bevestigd wordt: Chinese stage is meestal rustig) daar had ik niet zo'n zin in. Dus heb ik me maar even lekker bij wat zaken naar binnen gewerkt. Doordat mijn vriendin bij de receptie me vertelde dat ze op dinsdag een grote klant binnen zou krijgen, ben ik eens rond gaan vragen of ik niet bij de meeting kon gaan zitten. En ja hoor! Ik kreeg dezelfde dag nog wat materiaal om in te lezen en dinsdag 11 uur zat ik in de vergaderzaal mee te luisteren hoe het kantoor samen met de klant de status van het merk bij het CTMO (merkenregister) kon gaan versterken. Met als gevolg dat ik vandaag spontaan werd uitgenodigd om deel te nemen aan een bespreking met een, nu zeer, waarschijnlijk nieuwe klant om een strategie uit te stippelen! Kijk nou daar leer ik nog eens wat van!
Ook heel leuk was dat ik afgelopen vrijdag mee mocht doen aan een re-check va een van de Counterfeit markten hier in Beijing om te zien of bepaalde stalletjes nog steeds nep versies van producten van onze klanten verkochten. Als we toevallig nog nieuwe verkopers vonden was dat mooi meegenomen. Ik kan jullie vertellen: Missie Geslaagd in alle opzichten zonder gepakt te worden!
Mijn collega was aardig zenuwachtig dus kwam het goed uit dat mijn blonde haar de verkopers dusdanig afleidde zodat hij filmpjes kon maken met zijn horloge-camera.

Woensdag op de valreep nog uitgenodigd voor een etentje met Evy en een vriendin van haar gevolgd door een zeer ontspannende voetmassage. Ontspannend totdat ze ineens met stokken je onderbenen en voeten begonnen te bewerken.... Wonderbaarlijk geen blauwe plekken aan over gehouden en eenmaal buiten compleet ontspannen. Met de taxi naar huis omdat de metro's tegen die tijd gesloten waren, wat eigenlijk helemaal niet zo erg is want we konden zo wel lekker warm zitten :D

Donderdag twee pakketjes gekregen uit Nederland met in eentje Opkikkertjes, hier hebben ze alleen instant noedels..., en in de ander: DROP!!! Woehoe! Wat had ik daar zin in zeg! Bedankt Mam! Ik heb het voor elkaar gekregen om het niet allemaal in één dag te verslinden en zelfs uit te delen aan de Nederlandse meiden en een paar Chinezen het te laten proberen, maar ik ben bang dat er niet veel meer van over is.....

Zaterdag nog even over de vlooienmarkt heen gestruint met Japke, maar het was aardig koud die dag dus zijn we redelijk snel weer omgedraaid.
Voordeel van de kou is dat het sinds vrijdag EINDELIJK weer helder is! Op gegeven moment ben je die grijs-bruine waas zo ongelooflijk zat dat een blauwe lucht echt een verademing is! Met dit heerlijke weer krijg ik het idee om op zondag naar het zomerpaleis te gaan, want die staat nog steeds op mijn to-do lijst. Alleen kreeg het weer het natuurlijk op zondag voor elkaar om het te laten sneeuwen waardoor de lucht wéér grijs en grauw werd. Dit bleek achteraf niet zo heel erg te zijn aangezien we op zaterdag de 3e lekkage in één maand kregen en Rachel (één van mijn huisgenootjes) en ik van de huisbaas in een van zijn leegstaande appartementen mochten blijven totdat het opgelost was. Het bleek uiteindelijk maar om 1 nachtje te gaan maar wel lekker dat toch eventjes ergens anders wel water konden gebruiken.

Nu ik wat meer contacten heb hier in Beijing, het werk ietsje interessanter wordt en ik ook zoveel mogelijk dingen nog wil zien hier komt het eind toch al snel dichterbij. Zo is volgend weekend Nieuw Jaars Avond, het weekend daarna mag ik gewoon werken, 24 of 25 februari het Lantaarn festival wat ook een leuk feestje moet zijn, gevolgd door het moeten laten verlengen van mijn visum en mijn vertrek op 17 maart begin ik toch een beetje de kriebels te krijgen met wat ik wanneer nog kan en wil doen...
Zo wil ik in ieder geval nog een bezoekje brengen aan Hong Kong en zou ik een reisje naar Lijang ook niet afslaan. Helaas heeft het kantoor in beide steden geen kantoor en dat betekent helaas geen doordeweekse businesstrip. Chips!

Ja, Nederland lokt zeker maar ik ben voorlopig nog even bezig met alles eruit halen wat ik kan hier. AH! NOG MAAR 6 WEKEN!!
Nou ja volgens mij mag ik voorlopig nog niet klagen ;)
Ik houd jullie in ieder geval zo goed als ik kan op de hoogte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brigitte

Studente

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 13262

Voorgaande reizen:

30 November 2012 - 18 Maart 2013

Stagelopen in China

Landen bezocht: