Week 7 - Kijkje in de Keuken - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu Week 7 - Kijkje in de Keuken - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu

Week 7 - Kijkje in de Keuken

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

21 Januari 2013 | China, Peking

Hoooooi!
Weer een kort berichtje dit keer, tenminste dat probeer ik....
Terwijl de meeste van jullie waarschijnlijk tot jullie oren in de sneeuw zitten en de elfstedenkoorts weer hoog oplaait, is de smog hier nu gelukkig een stuk minder dankzij de kou en is er zelfs weer wat sneeuw gevallen. Daarmee durf ik voor deze week te zeggen: Yay! Sneeuw, wind en kou!

Met de acupunctuur gaat het best goed eigenlijk. Voor vanavond staat ronde 4 gepland en Xavier heeft ook nog wat kruiden gevonden die misschien kunnen helpen. Ik merk dat mijn huid over het algemeen rustiger wordt (woohoo!) en dat mijn lijf ineens uit zichzelf bezig is met detoxen. Nu eet ik wel anders, heb ineens een dag/weekritme en is het water hier veel zachter (wat ik echt merk aan mijn huid en haren die veel minder droog zijn en zelfs de handdoeken worden hier zachter). Maar wat mij betreft is dit al een geslaagd experiment!

Op zaterdag heb ik een kookles gevolgd. "Gourmet Dumplings" stond op het programma. Leuk om een andere aanpak te zien, andere smaken te proeven en hoeveel (bij)geloof er zelfs bij het koken komt kijken. Het meeste was al klaar gemaakt en hoefde alleen nog maar bij elkaar gegooid te worden, maar we hebben toch lekker gespeeld met bloem en water om het deeg te maken. Het was dus niet echt een actieve kookles ook omdat iedereen moest zitten op barkrukken om bij de spullen te kunnen komen, maar meer een informatieve. Hoe dan ook; het was leuk!
Daarna ben ik met dezelfde organisatie op een culinaire markttocht gegaan om te kijken wat voor producten er allemaal op de lokale markt te vinden zijn. Een enorme verscheidenheid aan groenten, kruiden en fruit. Vers geslachte vlees en vis en zelfgemaakte tofu en sesamzaadolie. Ook hier kreeg je een uitgebreide handleiding over welke ingredienten je moet combineren om de beste behandeling voor een specifiek kwaaltje te krijgen. Heb je iets met je hart: eet rode dingen, met je Nieren: zwarte dingen en ga zo maar door. Persoonlijk vond ik deze tocht eigenlijk leuker dan de kookles zelf. Maar dat kan ook komen door de cameraploeg die continue in de weg zat tijdens de les. Blijkbaar werd er een reportage gemaakt voor de Franse CCTV voor het Chinese Nieuwjaar wat ze in de Frans sprekende landen uit gaan zenden. Surprise!

Deze week lekker uit eten geweest bij de Blue Frog met Japke, met een lekker groene salade, verse mini hamburgers en Happy Hour. Zondag afscheid genomen van Dominik want die gaat woensdag weer naar Europa. Ik heb hem op de valreep nog wel even laten zien hoe leuk onderhandelen kan zijn.

Op de stage is het helaas nog steeds erg rustig. Het werk druppelt zeg maar binnen (in ieder geval voor mij). Nu heb ik wel nog steeds een leuk project om aan te werken, maar degene die daar commentaar op zou moeten geven wil dat via Skype doen terwijl die 13 tijdzones terug zit. Dus lopen we elkaar continue mis wat niet bepaald opschiet. Vandaag nog maar een keer naar HR gelopen om te vragen of ik toevallig ook die Spring Festival Bonus krijg ("Sorry, interns niet") en nogmaals gevraagd of ze bij de andere teams willen vragen of zij werk voor mij hebben.
Daarop kreeg ik het volgende antwoord: "I will ask the other managers to give you some work. Because you can not read or write Chinese, some work is a little difficult for you."
Uh..... Met dit soort opmerkingen, het weinige werk beschikbaar, en emails en besprekingen die eigenlijk allemaal in het Chinees zijn, ga je je toch afvragen waarom ze uberhaupt mensen in het bedrijf nemen die niet Chinees spreken.
Voorlopig blijf ik gewoon werk bij elkaar sprokkelen en krijg ik op die manier het een en ander mee van zo ongeveer alles. Dat is dan wel weer een leuk aspect van de stage. Ik krijg van alles te zien van de Chinese rechten "keuken" tot de zijden spandoeken die aan rechters worden uitgedeeld als ze een zaak gewonnen hebben aan toe. Ik heb zelfs de bedrijfspagina voor Chang Tsi op Linked in in elkaar geknoopt!

En dat was eigenlijk wel wat ik te melden had over week 7.
Tot volgende week!

  • 21 Januari 2013 - 08:49

    Merel:

    Leuk Brigitte! Fijn dat de acupunctuur en het leven in China je huid ook helpen, ik hoop voor je dat het straks in NL ook zo blijft. Die culinaire markttocht en kookles klinken leuk zeg! Je mag je nieuwe kunsten straks wel een keerop ons uittesten hoor!:-)

    Heel veel plezier nog daar!

    groetjes, Merel

  • 21 Januari 2013 - 20:27

    Maike:

    Super dat de acupunctuur lijkt te werken. Goed dat je het geprobeerd hebt. Jammer dat je zo naar werk moet zoeken, maar wel fijn dat het verschillende dingen zijn die je te doen krijgt. Jullie keukentafel zal zeker mooi worden als het uitgevoerd gaat worden zoals je het zaterdag gezien hebt. Hihi. Het zal zeker een verrassing zijn om te zien hoeveel soorten bier er bij jullie in huis gedronken wordt. Veel succes en plezier verder. Groetjes Maike

  • 28 Januari 2013 - 05:45

    Brigitte Lops:

    Heey!
    Ben nu al benieuwd naar de "nieuwe" keukentafel!
    Ik zal proberen om mijn nieuwe skills te onthouden en dan zal ik ze wel een keer op jullie uitproberen ;)
    Waarschijnlijk worden ze dan wel iets anders dan dat ik ze hier heb gemaakt.
    Maar heb wel een paar ideetjes om ze iets te vernederlandiseren.
    Groetjes Britt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brigitte

Studente

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 13278

Voorgaande reizen:

30 November 2012 - 18 Maart 2013

Stagelopen in China

Landen bezocht: