Week 13 - There and Back Again - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu Week 13 - There and Back Again - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu

Week 13 - There and Back Again

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

04 Maart 2013 | China, Peking

Ben ik weer!
Hè, wat heb ik een vervelende week achter de rug zeg! Vre-se-lijk.
Maar 2,5 dag werken, maatpak laten maken én een tripje Hong Kong!
Oeps nu heb ik zojuist de hele week zo ongeveer in één zin samengevat....




Zal ik toch maar doorgaan? Ok dan.
Die 2,5 dag stage waren redelijk snel voorbij en een heel groot contrast met de week ervoor toen er ineens 7 werkdagen in een week zaten. Nieuwe opdracht voordat ik weg ga: schrijf een stukje over je stage voor de nieuwsbrief. Nou dat noem ik een uitdaging! Iets schrijven over mijn ervaringen dat het bedrijf in een goed daglicht zet en in een nieuwsbrief kan. Eens kijken of ik nog iets op kan diepen uit de vorige 12 weken van deze blog. Minder leuk ding van het werken: op woensdag kregen ze bij de metro in de ochtend ineens het "briljante" idee om het ingang met een hek te sluiten waar mensen door naar binnen horen te gaan als een soort van crowd control. Het enige effect was dat nu de mensen boven de grond op een kluitje stonden te wachten in plaats van eronder. Mijn ontwijkplan (bus, metro, metro) werkte uiteindelijk tegen me en ik kwam zo mogelijk nog later aan op het werk. Heel fijn.
Later op de dag ben ik met Evy naar een kledingmaker gegaan om een pak op maat te laten maken. Dat kan hier relatief goedkoop dus waarom niet? Voor een jasje met broek van relatief goede stof (althans de leek: ik) volledig naar mijn maten, die hopelijk niet al te veel zullen fluctueren zodra ik thuiskom, betaal ik hier €100. Pak je goedkopere stof of een rok ben je goedkoper uit. Blousen maken ze ook voor zo'n 100RMB (€12,-). Dan moet je wel buiten het grote winkelcentrum Yashow omlopen want daar wordt je vaak nog opgelicht. Ik heb uiteindelijk voor een Antraciet kleurige stof gekozen met een subtiel patroon. Daarna werd me een stortvloed aan vragen gesteld zoals "hoeveel knopen, waar, hoe hoog moet de tailleband worden, wat voor model, skinny/wijd, etc.". Nu hopen dat het allemaal goed komt.

En nu het echte leuke deel waar jullie allemaal op gewacht hebben (ahum) .... HONG KONG!
Wat een super stad! Het leeft, het bruist, het ... AH! Ik kom gewoon woorden te kort. vanaf het begin dan maar:
Na mijn vlucht van Beijing naar Shenzhen, ging ik met de bus naar Hong Kong. Daarbij wordt je halverwege de bus uitgegooid zonder instructies. Na enige navraag bij een winkeltje in de buurt van de halte bleek dat ik bij Departures naar binnen moest gaan om door de Douane te gaan en dan aan de andere kant van het gebouw weer een bus moest pakken. Juist. Hadden ze best even kunnen zeggen toen ik het busticket in Shenzhen kocht, toch? Na de bustocht van ongeveer 1,5 uur ben ik Kowloon gedropt en ben ik met een taxi naar ChungKing Mansion gegaan. Dat was het adres van mijn hotel en het was net alsof je klein India binnenliep. Binnen 30 minuten had ik een kamertje ter grootte van een bezemkast waar precies een twijfelaar in past en een klein tafeltje. De aangrenzende badkamer was de grote van een douche maar wel compleet. Vervolgens maar gelijk mijn Visum aan gaan vragen zodat ik hem op vrijdag weer op kon halen. Super snel vergeleken met China en Nederland, en was ook binnen 15 minuten geregeld. Met de rest van de avond voor me ben ik rustig rond gaan lopen over de Avenue of Stars, concertje beluistert in het kunstmuseum en lekker verdwaalt in de kleine straatjes met allerlei winkels met dure merken (waar mensen voor in de rij staan) naast goedkope restaurantjes, gevolgd door een bezoekje aan de nachtelijke tempel markt. Met als gevolg dat ik rond een uurtje of 12 's nachts weer bij het hotel uit kwam.

Het weer was eigenlijk de hele trip bewolkt. Af en toe wat regen/miezer en hier en daar een flinter zon, maar geen moment mijn winterjas aangehad. Heerlijk! Vrijdag ben ik eerst naar Kowloon Garden geweest, lekker genieten van het groen en de exotische planten wat een hele verademing is na al het winterse bruin en grijs van Beijing. Om 14.00 uur mijn visum opgehaald bij Forever Bright gevolgd door een snelle lunch. Snel want ik wilde in ieder geval nog naar de Peak die dag. Met de metro naar Central op Hong Kong Island en daar met de tram omhoog. Interessante rit. Lijkt aardig op de trammetjes die ze in Lissabon hebben. Het was gelukkig niet zo druk dus we hoefden maar 2 rondes te wachten voordat we omhoog konden. Helaas was de top gehuld in wolken a.k.a. niet veel te zien, maar toch zeker de moeite van het gaan waard. Op de top wilde een vrouw in een winkelcentrum daar krullen in mijn haar zetten. Nou ok, ik had toch niet echt veel te doen. De schat had zo haar best gedaan maar binnen 10 minuten buiten staan in de wolken was mijn haar weer aardig stijl zoals ik haar al gewaarschuwd had. "Neeeeee, dit blijft zeker zitten!" Myth busted. Hier heb ik een paar uurtjes rond gelopen en daarna weer met de tram naar beneden. Geen idee hebbend wat nu te doen ben ik maar gewoon een kant op gegaan en ben zo het Hong Kong Park ingestruikeld. Wat lekker dat je niet eerst elke keer een metro, taxi of bus hoeft te pakken om ergens heen te gaan! Hier sta je ergens midden in voordat je eigenlijk bedacht hebt dat je er heen wil! Weer een erg mooi park en vergeet je even dat je midden tussen de wolkenkrabbers staat.
In dit park kwam ik er ook achter dat ik mijn camera instellingen al zo'n 3 maanden op 'te licht' had staan.... Wat een slaperd ben ik ook. Nu is dat vooral funest voor avond foto's en die had ik nog niet zo veel maar heeft ook invloed op de andere foto's. Nou ja, pech gehad. Met de nieuwe instellingen ben ik naar Wan Chai via Causeway Bay met z'n Times Square en met de ferry terug naar Tsim Sha Tsui. Nu waren de foto's een stuk beter! Ik verdenk trouwens één van de architecten van één van de torens op Hong Kong Island ervan dat hij iets te veel naar Lord of the Rings heeft gekeken. Ongeacht of dat waar is, is de skyline echt een mooi gezicht!

Zaterdag ben ik naar Lantau Island gegaan naar de Buddha. Gehuld in mist, uiteraard. Wilt u een cabine met glazen bodem? Nou nee, lijkt me niet echt iets toevoegen als het zicht uit de ramen aan de zijkanten wit uitgeslagen is door de wolken. Het was iets kouder dan ik verwachtte, wat makkelijk genoeg opgelost was met een sjaal die ze op de top verkochten. In de rij voor de lift zag ik nog iemand staan die met niemand gezellig stond te doen. Het resultaat: de hele dag opgetrokken met een Fransman die op zakenreis was. Doe mij ook maar zo'n zaak! Het vegetarische restaurant bij het klooster stelde wat mij betreft niet echt veel voor, het klooster en de boeddha zelf daarentegen wel. Vooral als je de grote man uit de mist boven je duidelijker ziet met elke stap die je op de trap zet. Aangezien mijn planning aardig flexibel was ben ik met Ze French guy naar Tai O gegaan met de bus, een klein vissersdorpje een stukje verderop. Na een rondje daar gemaakt te hebben, hebben we de volgende bus naar de andere kant van het eiland gepakt om daar met de boot terug naar Hong Kong Island te gaan. Helaas hebben we net de lichtshow gemist, daarvoor moet ik nog een keer terug.

De laatste dag heb ik mijn tas gedumpt bij de hotel balie en ben ik lekker dwars de Hong Kong kennismaking bus tour gaan doen. Dat zou niet zoveel tijd en geld kosten waardoor ik makkelijk op tijd weer in Shenzhen zou moeten zijn voor de vlucht terug. De bus maakte zijn reputatie qua snelheid zeker waar, qua kosten was het ook nog goed te behappen. Alleen toen ik mijn tas weer opgehaald had bij het hotel en weer op de plek van bussen naar Mainland China stond (15.45) bleek dat alle bussen vol zaten. Zucht. De eerste zou pas vertrekken om 17.15. Daar had ik niet zo'n trek in dus ben ik er bij geduwd in een eerdere bus. Ze zaten toch niet zo "vol" als ze dachten. Zelfde rondje als de heen weg: halverwege eruit, door de douane en aan de andere kant van de grens weer de bus in. Ik denk dat degene die mijn paspoort en visum moest controleren ongeveer 15 minuten naar mijn papieren heeft staan staren. Of hij was aan het patiencen. Dat kan natuurlijk ook. Uiteindelijk was ik ruim op tijd aanwezig voor mijn vlucht van 20.45 (anders dan de heenweg want toen heb ik de vlucht echt net gehaald). Natuurlijk geldt ook hier de regel; ben je op tijd? Dan heb je vertraging. Om 1 uur was ik weer in Beijing, ongeveer een uur later dan gepland. Taxi naar huis, gelukkig gaat dat tot nu toe wel elke keer goed.

Nadat ik vannacht rond half 2 thuis kwam, nog even onder de douche en geskyped met het thuisfront aangezien Mam en Eef vandaag naar Marokko zouden afreizen. Om half 9 naar de metro en weer dat verdomde hek dicht! Echt, jongens dit heeft echt geen nut..... Ik kreeg het hier enigszins spaans benauwd van want voor vandaag had ik juist weer iets anders op het programma staan voor de stage dag. Een van mijn collega's had me uitgenodigd om mee naar de rechtbank te gaan zodat ik daar ook even een kijkje kon nemen. Nu was alleen die rechtbank aan de andere kant van de stad dus nog best wel een reisje. Uiteindelijk was ik netjes een half uur te vroeg (voor niks lopen haasten) en liep de zaak voor ons met 45 minuten uit. Dus meer dan tijd zat. Was grappig om een keer bij te zitten ook al was alles in het Chinees. Het goede nieuws: onze klant heeft gewonnen! Na het werken ben ik even bij de kledingmaker geweest om mijn bestelling voor de eerste ronde te passen en ik ben nu al blij met hoe het eruit ziet. Aankomende vrijdag volgt ronde nr. 2 en waarschijnlijk ook ophalen! Woohoo!

Nou ik ga nog even het maximale halen uit de resterende tijd en zal jullie uiteraard op de hoogte houden!
Byebye!
Ps. Sorry voor de foute titel. Blaim it on Lord of the Rings ;)

  • 04 Maart 2013 - 18:50

    Lies:

    Weer genoeg gedaan in een week lijkt me zo! Veel plezier met je laatste weekjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brigitte

Studente

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 13271

Voorgaande reizen:

30 November 2012 - 18 Maart 2013

Stagelopen in China

Landen bezocht: