Week 12 - Vervolg Spring Festival - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu Week 12 - Vervolg Spring Festival - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu

Week 12 - Vervolg Spring Festival

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

25 Februari 2013 | China, Peking

Week 12 alweer? Jeetje de tijd vliegt!
Na die heerlijke week vakantie van week 11, kwam de gevreesde compensatie week met 7 werkdagen. Vooral als je op kantoor zit en je hebt niet veel meer te doen dan een paar mailtjes controleren en naar je scherm kijken is dit echt te lang. Het is meestal zo dat je na de vakantie weer even op moet starten, zo ook bij dit kantoor.

Dinsdag heb ik dan wel even de sleur doorbroken door voor de verandering weer een keer zelf te koken. Het aantal keren dat ik dat tot nu toe gedaan heb kan ik op een hand tellen. Simpele Spaghetti Bolognese. Het gehakt heb ik in de supermarkt gekocht door er naar te wijzen en met mijn handen aan te geven hoeveel ik ongeveer wilde hebben want dat hebben ze hier bij de meeste supermarkten niet in een voorverpakte versie. Gelukkig kon ik de beste man wel bedanken in het Chinees. Dat lijken ze hier dan wel vaak toch nog op prijs te stellen. De avond was bedoeld als een Italiaanse avond, maar toen bleek dat de witte wijn uit Spanje kwam hebben we er maar een Mediterraanse avond van gemaakt. Qua smaak maakte dat niet veel uit. Prima wijntje + ietwat zoete Spaghetti saus samen met langhoudbare plastic kaas = gezellige avond. Prima toch?

Omdat er nog steeds niet veel werk was op woensdag heb ik de middag vrij gevraagd en zonder opgave van reden mocht ik zo de deur uit lopen. De deur uit rechtstreeks naar het aquarium dat zo'n 500 meter bij het kantoor vandaan ligt en ik ook uit het raam kan zien liggen. Daar wilde ik al naar toe voordat ik in Beijing was, maar ja om nu naar je werk te gaan in het weekend is ook weer zoiets. Ik hoor jullie al bijna denken "Ze is toch al naar een aquarium geweest in Beijing?". Klopt. Wat kan ik zeggen... I Love Fishies! (liever wel in een kom/tank dan op mijn bord). Dit was daarom een ideaal moment. Het aquarium waar ik naar toe ben gegaan ligt in de Beijing Zoo en is het grootste binnenlandse aquarium van China. Bij binnenkomst loop je gelijk het regenwoud in, waar mijn ogen in ieder geval even aan moesten wennen want het was erg zonnig die dag. In het eerste deel hebben ze echt moeite gestoken om het leuk aan te kleden de andere 6 delen waren iets algemener/soberder. Om 13.30 hadden ze een show waarbij het koraalrif gevoerd werd waarbij elk dier zijn eigen voedsel kreeg en daarom direct op de duiker af zwom zodra het specifieke voer het water raakte. Vooral de roggen waren erg grappig om te zien. Vervolgens was er om 15.00 nog een dolfijnen & zeeleeuw show. Deze was in het Chinees en toch nog aardig goed te volgen. Daarnaast heb ik nog veeeeeeel te veel foto's gemaakt van de kwallen en ook de beluga dolfijnen, eigenlijk gewoon veel te veel foto's in het algemeen. Gelukkig kon ik meer dan helft zo weg gooien omdat die beesten nooit stil zitten als je een diervriendelijke foto zonder flits wil maken.
Na de dolfijnenshow ben ik nog even terug de dierentuin in gegaan omdat de entree hiervan in het ticket inbegrepen was en het metrostation toch aan de zuidkant lag. De pandaberen waren enigszins spoorloos dit keer, gelukkig waren de rode pandabeertjes wel aanwezig en zorgden deze voor aardig wat amusement. Deze beestjes hebben een binnen en buiten verblijf en het leek wel of de leider van de bende het peleton aan het drillen was voor een ontsnappingspoging. Rondje buiten, rondje binnen, rondje buiten, rondje binnen en alles netjes in een rijtje. Het scheelde niet veel of je kon gewoon "Left! Left! Left, Right, Left!" horen. Daarna ben ik naar huis gegaan. Lekker, reizen met de metro voordat de echte spits begint.

Zaterdag zouden Japke en ik naar een pretpark gaan dat Happy Valley heet. We zijn binnen geweest en daar hield het ongeveer mee op helaas. Bijna alle attracties waren gesloten vanwege de winter en ook al hadden we korting gekregen op het entree kaartje was dit nog een hevige teleurstelling. Het park was wel leuk aangekleed maar daar kom je niet voor! Ondanks Japke's pogingen hebben we ons geld niet terug gekregen. Dat hebben we geprobeerd omdat wel geteld 1 uur binnen zijn geweest en in die tijd het hele park rondgelopen zijn om te kijken wat wel open was. Jammer dus....
Uiteindelijk zijn we maar naar de Silk Market gegaan. Nr. 3 van de 3 grote wholesale/genuine fake markten in Beijing. De Silk Market is dan wel de bekendste maar ik moet zeggen dat ik Yashow goedkoper vindt en leuker om door heen te struinen. Toch hoef ik na Beijing de komende 6 maanden geen "Best Price", "you joking" of "maximum" meer te horen. Onderhandelen is leuk tot op zekere hoogte. Tijdens het shoppen zijn we nog bij een Koreaans restaurantje gaan eten waar ze Bimbibap (of zoiets) serveren. Daarbij krijg je een gloeiend hete kom waarbij je de groenten, vlees en rijst razendsnel door elkaar moet roeren om alles netjes gaar te krijgen. Wel vers bereid, lekker en voor 3 euro een grote bak voer.
Op de weg terug kwamen we erachter dat we de metro in de verkeerde richting hadden genomen. Japke stapte daarom de volgende halte uit en ben ik door gegaan naar Wangfujing omdat ik daar bij de boekenhandel (formaatje Selexyz Rotterdam) wilde kijken voor een boekje met vertaalde Chinese sprookjes/legendes. Er was welgeteld 1 exemplaar met verhalen zo saai dat ik bijna ter plekke in slaap gevallen was.
Blijkbaar kon ik dat niet helemaal wijten aan de verhalen want dezelfde avond ben ik om half 9 naar bed gegaan omdat mijn ogen spontaan dicht vielen.

Op zondag heb ik genoten van compleet niks doen wat kort onderbroken werd door de huisbaas die samen met 2 anderen de leiding voor de vierde keer kwam repareren. Nou ja, de 2 anderen waren aan het klussen terwijl mijn huisbaas met mij in gesprek was. Hij werd namelijk, samen met veel anderen inclusief ikzelf, knettergek van het vuurwerk dat tot gister nog steeds afgestoken werd. Gisteren was ook de laatste dag van Spring Festival en waarschijnlijk waren de Chinezen daarom de restantjes aan het op maken, maar het leek wel alsof het Nieuw Jaars avond nummer 3 was. De huisbaas had ook nog wat tips voor volgend weekend want aankomende donderdag tot en met zondag zit ik in Hong Kong! Ik kon er niks aan doen, ik moest wel! Mijn visum is namelijk 18 dagen te kort geldig en verlengen is het makkelijkst en goedkoopst in Hong Kong. Business trip dus, mixed with a little bit of pleasure. Wat ik daar in ieder geval wil doen is naar de Peak en met de ferry de baai oversteken. Mochten er nog mensen zijn met leuke tips voor deze niet-zo-Chinese stad, laat het me vooral weten!

Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brigitte

Studente

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 13270

Voorgaande reizen:

30 November 2012 - 18 Maart 2013

Stagelopen in China

Landen bezocht: