Week 8 - Halfway Point - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu Week 8 - Halfway Point - Reisverslag uit Peking, China van Brigitte Lops - WaarBenJij.nu

Week 8 - Halfway Point

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

28 Januari 2013 | China, Peking

Hallo weer aan iedereen!

Eigenlijk klopt de titel van deze week niet helemaal, want afgelopen donderdag was ik al over de helft van mijn tijd in Beijing. En nu begin ik al te bedenken wat ik allemaal nog wil doen en wanneer ik dat allemaal in wil gaan passen! De afgelopen weken heb ik niet bepaald stil gezeten zoals jullie hebben kunnen lezen en nog steeds valt er zo ongelooflijk veel te zien en te doen. Gelukkig heb ik wel weer wat dingen af kunnen strepen deze week.

Maandag weer een ronde acupunctuur gehad. Alleen dit keer met naalden op andere plekken waaronder 3 aan de binnenkant van mijn pols en eentje precies achter het polsgewricht aan de buitenkant met de instructie om "Vooral niet te bewegen". Ik kan je vertellen ook al wil je stil blijven zitten, als je ongecontroleerd begint te beven zonder het koud te hebben is dat toch erg lastig. Bah, niet echt mijn favoriete sessie zeg maar. Na deze ronde afgesproken om eerst te kijken of die kruiden die ik nu heb echt aanslaan en tot dan geen acupunctuur meer te doen. Dus 2 tot 3 keer per dag twee scheppen van dat poeder in heet water op laten lossen, neus dicht en op drinken. Ik heb het idee dat de plek wat kleiner wordt, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Wat ik wel kan vertellen is dat ie in ieder geval niet groter of roder wordt!

Voor dinsdag avond een filmavond gepland met Japke omdat ze sinds afgelopen weekend dan ook op het zelfde gebied zit. Ik had 3 liften nodig voordat de film eindelijk aan ging maar dat heeft meer met mijn niet-bestaande innerlijke kompas te maken. Gezellig Sister Act gekeken en daarna gelukkig in 1 keer mijn eigen flat gevonden.

Ondanks dat het smog gehalte hier niet meer zo de pan uit is gerezen als twee weken geleden is het gehalte vervuiling hier af en aan nog steeds erg hoog en dat liet mijn lichaam me weten ook. Donderdag wakker geworden om 9 uur (dan hoor ik op kantoor te zijn) met koppijn, pijnlijke longen en hondsmoe. Gelukkig was een collegaatje van me online en via hem van mijn supervisor te horen gekregen dat ik thuis mocht blijven. Toen gelijk de computer uitgezet en weer terug mijn bed in gedoken en ben rond 5 uur ongeveer wakker geworden. Voelde me wel veeeel beter na die tweede ronde.

Vrijdag na het werken naar een bijeenkomst geweest voor Tilburg Alumni. Dat verwacht je toch niet?! Een stel mensen van de Tilburg universiteit zelf waren naar Beijing gekomen om de allereerste bijeenkomst in te luiden met een chic buffet in een van de zalen van het Hilton Hotel. Wel de enige blonde meid, maar ik denk dat een paar toekomstige Tilburg studenten (die waren er ook) in ieder geval enthousiast heb gemaakt. Natuurlijk ook I-ESN even in een goed daglicht gezet en aangeraden. Ik heb hier een hele gezellige avond gehad. Het feestje was afgelopen om 21.30 en dan word je de deur ook uitgeveegd. Ongeacht het vroege einde lag ik om 2 uur pas in bed omdat ik voor het feestje een paar hele leuke suikerbeestjes had gevonden waar ik Lauren nog even een kaartje van wilde sturen. Gelukt! (voor voorbeeldje zie de foto's)

Zaterdag gelukkig niet veel te doen dus eerst lekker uitgeslapen en daarna rustig aan naar Panjiayuan gegaan om een vlooienmarkt te bekijken. Net zoals alles in Beijing was dit ook enorm. 3 meter hoge stenen leeuwen kopen? Geen probleem! Jade armbanden? In overvloed. Je kan het verzinnen en het staat er. Heel vervelend natuurlijk. Zie je van die leuke Chinese kastjes en je weet gewoon dat je ze moet laten staan omdat die gewoon echt NIET in je koffer passen. Na de vlooienmarkt nog even naar Sanlitun gegaan om even op mijn gemak door de Yashow markt heen te snuffelen. Yashow is het soort winkelcentrum waar ze genuine fakes verkopen. 10 euro voor een zilveren kettinkje? 1. Dan is het niet zilver en 2. Ja daaaaag, dat is echt te veel geld.

Zondag met Evy naar Houhai gegaan. Een centrum binnen de tweede ringweg vlak bij de Verboden Stad. Met van die schattige kleine straatjes met winkeltjes en een meertje waar mensen op aan het schaatsen/ijsfietsen/ijssleeen waren. Helemaal leuk! Koffie drinken in zo'n hoekje waar ik echt nooit een koffietent had weten te vinden waarvan Evy dan ook de eigenaar kent. Gewoon echt gezellig! Volgende probleem: weer meer ideeen voor souvenirs met hoog 'hebben' gehalte.......

Ik ben alvast bezig met souvenirtjes kopen zodat ik dat niet last minute hoef te doen. Maar ik heb nu al problemen met wat ik uberhaupt af wil staan en naar wie wat gaat. Misschien koop ik uiteindelijk gewoon een pak speelkaarten en krijgt iedereen er 1. Dat zijn toch zeker 52 souvenirtjes! :P

In de ps. ga ik zo een korte review in elkaar typen van mijn stage ervaring voor mensen die op zoek zijn naar ervaringen met buitenlandsestage.nl
Voordat ik me daar aanmeldde en zelfs tijdens het proces ben ik namelijk op zoek geweest naar reviews en kon er maar 1 vinden van een stage in Dubai. Voor de meeste waarschijnlijk niet zo interessant, maar dan ben je in ieder geval gewaarschuwd.

Nog 7 weken en dan ben ik weer thuis! Woohoo!
Ja ik heb er zin in.
Ook al heb ik nog genoeg dingen te doen voordat ik ga.

Veel liefs uit Beijing!
Brigitte






ps. Eventjes een review over mijn ervaringen met buitenlandsestage.nl & een stage in China omdat ik weet dat deze lastig te vinden zijn. Voor een snelle bevestiging van je stage, veel persoonlijk contact en duidelijke informatie zou ik niet voor buitenlandsestage.nl kiezen. Eind augustus had ik me daar aangemeld en wilde in November beginnen met een stage. Ze waten wel duidelijk dat het niet zeker was of ze me konden plaatsen omdat ik een juridische stage wilde doen. In oktober kreeg ik een bevestiging dat de stage rond was. Uiteindelijk wist ik door zelf met het kantoor te bellen op 18 november dat ik 3 december kon beginnen. Kort dag? Nogal. Nee ik ben niet echt te spreken over hoe dat proces gegaan is.
Maar zoals jullie kunnen zien ben ik nu wel in Beijing en bezig met mijn stage. Het apartement dat voor me geregeld is, is heel netjes, ligt in de buurt van de internationale gemeenschap in Beijing alleen wel aardig wat verder van mijn werk af. Het werk zelf: tja blijkbaar denken de Chinezen dat buitenlanders heel snel tegen een burnout aanzitten en je moet dus echt om werk vragen. Niet gegarandeerd dat je het krijgt, maar het maakt de kans wel groter. Als je kritiek wil op je werk zul je daar ook om moeten vragen omdat ze hier snel het idee hebben dat ze je beledigen en het daarom maar achter je rug om aanpassen zonder feedback. Ik heb dit opgelost door te zeggen dat ze me meer beledigen door niks te zeggen omdat ik hier ben om te leren.

Mijn advies: Stage lopen in Beijing is een hele ervaring. Niet alleen vanwege de stage zelf, voor mij het zien hoe de rechten wereld aan deze kant van de aardbol eraan toe gaat en het om (leren) gaan met je collega's maar ook gewoon omdat je zelf alles moet ondernemen. Als je hier niet leert om op eigen benen te staan, dan leer je het nergens.
Dus een stage in China zeker doen! Misschien in combinatie met het schrijven van een scriptie. Schrap wel de extra tussenpersoon in Nederland om kosten te besparen en zoek contact met een stagebemiddelaar in het land waar je heen wil. Voor China heb ik nog wel een leuk adresje: www.beijinginsiders.com.
Hopelijk heeft iemand iets aan deze informatie. :)

  • 28 Januari 2013 - 07:30

    Lies:

    Dat leest weer lekker weg, Brit. Jammer dat je al over de helft bent, ik ga je verhalen missen

  • 04 Februari 2013 - 16:18

    Brigitte Lops:

    Ah sorry Lies....
    Zal ik anders ook nog een blog bij houden over de stage bij Dirk Zwager en avonturen die ik in Afferden/Arnhem beleef? :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Brigitte

Studente

Actief sinds 09 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1143
Totaal aantal bezoekers 13263

Voorgaande reizen:

30 November 2012 - 18 Maart 2013

Stagelopen in China

Landen bezocht: